Wetenswaardigheden
Keurmerk hondenfokkers.
Best
3 Sterren Bordje aan de Deur Certificering RvB Kwaliteit en Garantie...
Door middel van het afgeven van
een "Keurmerk Fokker", willen een aantal organisaties het vanuit de fokkers, die
het goed voor hebben met hun dieren, naar de pupkoper toe, duidelijk maken dat een
fokker aan een aantal eisen voldoet.
Hoe dat werkt?
De fokker betaald eerst €150,00 en stuurt
daarna een vragenlijst in en vervolgens betaald deze € 50,00 per jaar
om een bordje van dit keurmerk op de voordeur te plakken.
Wij
zijn van mening dat wij méér te bieden hebben dan de gestelde eisen voor
deze keurmerken.
Het gegeven dat wij een gezin zijn met een fantastische hondenhobby, waarbij de
honden onderdeel zijn van het gezin, geeft een voorsprong op het uitgangspunt
van keurmerken, die de mogelijkheden open moeten laten voor uitgebreidere
hondenkennels om aan de door hen gestelde eisen te voldoen. Eisen die gesteld
worden aan buitenverblijven, het gescheiden worden van teefjes en reutjes of
eisen aangaande vergunningen, moeten enigszins haalbaar zijn, anders volgt er
geen keurmerk, maar ook geen verdienste voor de organisaties die de keurmerken
uitgeven. Zaken
als, hoe gaat een fokker om met kinderen en hoe draagt hij dat over op zijn
honden of puppy's, komen bij keurmerken niet aan de orde. Ons uitgangspunt van
het op laten groeien van pups met het in een huiselijke omgeving komt al helemaal
niet aan de orde bij een keurmerk.
Wij
zijn niet tegen een keurmerk.
Een keurmerk is goed. De Raad van beheer is al enige tijd bezig met hondenclubs voor een certificering voor Parson-fokkers. Dat is een goede
ontwikkeling en hier staan wij wél achter, omdat hierdoor afspraken gemaakt
kunnen worden over zaken die 'ons' ras aangaan en waarbij het bordje aan de deur
niet gekocht is.
Keurmerkeisen.
Vragen die voor het verkrijgen
van een keurmerk van keurmerkaanbieders zoal van belang zijn, kunt u hieronder
door ons beantwoord zien.


Vanaf het i-Nestje doen we er zo nu en dan een deel van.
Onderzoek heeft aangetoond dat pups bijna onmiddellijk na geboorte reeds kunnen leren. Vanaf de 21 ste dag zijn alle zintuigen ontwikkeld, de laatste in rij is het gehoor. Bij de leeftijd van 16 weken is het basiskarakter van onze hond reeds vastgelegd. Er zijn een serie van tests en oefeningen die onze pup zowel opvoed als evalueert terwijl hij groeit en zich ontwikkeld.
We gaan er van uit dat je van start gaat met een nest puppy’s, waarvan de ouders aan alle gezondheidsvoorwaarden voor het fokken voldoen, alsook over een uitstekend temperament beschikken.
Doel:
Door het gebruik van testen en oefeningen een puppy opvoeden tot een alerte, vriendelijke, angstloze, onderzoekende, gelukkige en slimme volwassen hond.
We moeten de zintuigen reeds bij het prille begin van ontwikkeling stimuleren, en met een uiterste aandacht tijdens de 4 kritieke periodes van ontwikkeling.
Hun onderzoek bevestigde dat indien er op bepaalde tijdstippen en dit reeds bij het vroege leven van de pup, neurologische stimulaties toegebracht werden men optimale resultaten verkreeg.
De eerste oefeningen beginnen reeds vanaf de derde levensdag, en duurt tot de zestiende dag. Men gelooft dat in die korte periode er een grote neurologische groei plaats vindt, die van uiterst groot belang is voor ieder individu.
Het ‘Bio sensor’ programma heeft de bedoeling door vroege neurologische stimulatie, de hond(pup) een grote voorsprong te geven. De methode bestaat uit vijf stimulatie oefeningen, dagelijks bij iedere pup afzonderlijk toegepast, en in één sessie uitgevoerd wordt.
De volgende stimulatieoefeningen worden dagelijks aan iedere pup afzonderlijk toegepast:

Hou de pup in één hand en stimuleer (prikkel) de pup tussen de tenen met een oorstokje. Men hoeft geen reactie te zien van pup.

Hou de pup met beide handen vast en plaats hem in een verticale positie kop omhoog.
Duur stimulatie: 3 – 5 seconden

Hou de pup stevig vast en plaats hem in een verticale positie met kop omlaag.
Duur stimulatie: 3 – 5 seconden

Leg de pup op zijn rug in uw beide handpalmen, met de pup zijn neus richting plafond.
De pup mag verder slapen of zich verzetten.
Duur stimulatie: 3 – 5 seconden

Gebruik een vochtige handdoek die vijftal minuten gekoeld werd in koelkast. Plaats de pup poten eerst op het doek. Hou hem niet tegen als hij zich wenst te verplaatsen.
Duur stimulatie: 3 – 5 seconden
Vijf directe voordelen kunnen onmiddellijk waarnemen bij honden die aan de ‘Bio sensor’ stimulaties zijn blootgesteld:
Een tweede vaststelling was dat bij een test van probleemoplossingen waar de pup door een labyrint van mazen zich een weg moest vinden, de niet geprikkelde pups veel vlugger, overstuur, beginnen te piepen en veel fouten maakten. Daar en tegen waren de pups die wel geprikkeld waren minder snel overstuur, kalm in de test omgeving, maakte minder snel een fout en toonden enkel occasioneel stress signalen.
dag | ACTIVITEIT | ||
1 | Onderzoek en betast iedere pup, | ||
2 | Herhaal dag 1, | ||
3 | Herhaal dag 2, knip nageltjes en begin prikkelstimulatie. | ||
4 |
Stimuleer gevoel en reuk, plaats iedere
pup afzonderlijk in een klein metalen pan en noteer hoelang het duurt
voordat de pup uit het pannetje kruipt, wikkel de pup daarna in een
wollen doek. | ||
5 | Herhaal dag 4, en stimuleer | ||
6 | Herhaal dag 5. | ||
7 | Herhaal dag 5 en knip nageltjes. | ||
8-10 | Herhaal dag 5. | ||
11 | Herhaal dag 5, knip nageltjes en stimuleer zicht indien oogjes open
zijn. | ||
12 (oogjes zijn open
tussen 10 en 15 dagen) | Herhaal dag 5, stimuleer zicht en verplaats pup uit werpkist naar een speelren, plaats pup op een hellend vlak die een weinig onstabiliteit vertoont. | ||
13-14 | Herhaal al het voorgaande, en introduceer speelvoorwerpen, spendeer minimum 15 minuten en dit 3 maal per dag in speelren bij puppy’s, laat goed opgevoede kinderen in speelren toe voor een korte speelperiode. | ||
15 | Knip nageltjes bij en begin individueel werk met ieder pup voor een 5 à
15 minuten per dag | ||
16-19 | Blijf al het voorgaande herhalen, introduceer steeds meer en
gevarieerder speelgoed, mensen, geluiden, dieren. | ||
20 | Begin bewegingsstimulatie door eet en drinkkom hoger te plaatsen, laat
een radio de ganse dag bij pups spelen. | ||
21 (eerste dag dat
pups kunnen horen) | Hang een speel voorwerp boven speelren die net in het bereik van pups
is, verhoog deze naarmate pups groeien. Speel met pups individueel en in
groep, maak veel lawaai, betasten, en de pups in verschillende houdingen
plaatsen. Voor en bij het voederen van pups maak je een hoge en
knallende geluiden. | ||
22 - 49 | Dagelijks spelen. Er zijn geen gevaarlijke of angstige geluiden,
introduceer verschillende voedingssoorten, leer hen dat je hun tanden,
oren enz. mag onderzoeken. Leer de pup je te volgen, apporteer
spelletjes. Maak contact met verschillende mensen, dieren, vogels enz.
begin pup dagelijks te borstelen. | ||
49 | Start
met aanleren van het alleen zijn, weg van nestgenoten, in een bench,
het bezoeken van verschillende omgevingen. Begin met aangelijnd
wandelen, autoritjes, aanleren van hoogteverschillen. Voeding geven en
weg nemen van pup. | ||
63 | Begin met speurinitiatie, gehoorzaamheid, agility en andere
activiteiten, hou het steeds plezierig. Speuren is waarschijnlijk het
gemakkelijkst om mee te starten, en geeft meest plezier(zonder
correcties) op deze leeftijd. |

De oefening op dag 4 is een belangrijke oefening, omdat we hieruit de pups kunnen selecteren die meer hulp nodig zullen hebben en pups met een groot potentieel.
Mogelijk zal je een pup hebben die vrij relax in de metalen pan blijft liggen en geen enkele aanstalten maakt om uit de pan te kruipen en gewoonweg in slaap valt. Een ander soort pup zal paniekerig worden of bevriezen van schrik, je kan deze pup helpen zijn probleem op te lossen en jou te vertrouwen door voorzichtig 2 vingers onder zijn kin te plaatsen en hem uit de pan te leiden. Dergelijke pups hebben nood aan een grote variëteit van blootstellingen en dit met stijgende moeilijkheidsgraad, om hun angsten te overwinnen en te leren oplossen. Nog een ander soort pups zal in het begin licht paniekerig doen, om nadien zelfstandig uit de pan te kruipen.
De laatste soort pups zal zelfzeker, zonder enige panieksignalen, zijn kop omhoog houden, enkele malen snuffelen en zelfstandig uit de pan kruipen.
De volgende dagen zal iedere pup ongeveer dezelfde reacties vertonen, maar hebben door deze test geleerd minder vlug in paniek te komen en zelfstandig uit de pan te kruipen.
De pup die zich relaxt voelde en in slaap viel, zal dit verder blijven doen. Dit soort pup zal voor zijn verdere leven steeds gemotiveerd moeten worden. Na de 7 à 10 dagen zal je zien dat de meeste pups de test begrijpen en na geplaatst te zijn in de metalen pan er bijna onmiddellijk zorgeloos terug uit kruipen.
Deze voorwerpen moeten de fysieke en mentale eigenschappen bevorderen, zodat het jonge lichaam en geest zich optimaal kunnen ontwikkelen.
We moeten zorgen voor een mentaal uitdagende omgeving, ze moeten in de mogelijkheid gesteld worden hun kennis tot probleem oplossen te verbeteren, alsook hun coördinatie en zenuwvastheid. Honden die hierin weinig of niet gestimuleerd werden, leren niet of hebben aanleerproblemen.
Heel zeker, genetische eigenschappen spelen hierin een rol. De pup moet een grote potentiële aanleg tot ontwikkeling vererven, in spiermassa, grote, reactie snelheid en zo verder. Zonder een grote potentiële vererving kunnen alle latere fysieke en mentale oefeningen geen verbetering bieden, maar omgekeerd, zonder fysieke en mentale uitdagingen, zal het potentiële maximum van de pup nooit bereikt worden.
Een probleem waar iedere hond mee geconfronteerd wordt, en hopelijk oplost, vaak is de route van punt A naar B niet altijd een rechte lijn, voorbeeld opzoeken en terug brengen van een apport die achter een haag of prikkeldraad gevallen is, en enkele meters verder is er een poortje(opening). De hond die in zijn puppytijd met omwegproblemen geconfronteerd werd, zal deze intelligentie hebben om situatie te overzien en uiteindelijk de omweg maken tot bij de apportblok.
Als we een pup een fysieke uitdaging willen geven om zijn spieren en coördinatie te bevorderen, dan kunnen we een plankje(hekje) plaatsen waar hij net over kan zien, maar niet over of onder kan kruipen. Het voorwerp waar de pup bij wil zoals voeding of zijn nestgenoten zijn zichtbaar, maar enkel bereikbaar als hij een omweg maakt langst het plankje(hekje).
Zelfzekerheid bij pups verhogen kan door hen te leren wandelen over doorzichtige brugjes(netten), het bevordert ook hun diepteperceptie.
Aan hoe meer zaken we de pups blootstellen des te meer zij leren. Verlies nooit je geduld met een puppy, zij moeten hun grenzen leren kennen, dit zowel van u als van zijn moeder en nestgenoten.
Onderzoeken en ervaringen hebben aangetoond dat, vroegtijdige neurologische prikkelingen, doorgedreven socialisatie en leer(probleem)oefeningen, de pup bijkomende positieve ervaringen meegeeft, het vergroot zijn prestatiemogelijkheden, en maakt duidelijk een verschil tussen de verschillende individuen, hun werkwilligheid, gezondheid en capaciteiten.
Meeste honden zijn geboren met meer hersenen dan dat wij willen erkennen.
Of het potentiële maximum gerealiseerd is, hangt volledig af van de fokker en de omgeving waar de pups opgroeien. Een steriele, doe niets omgeving, produceert zwakdenkende honden. Een uitdagende, stimulerende omgeving die zowel het mentale als fysieke oefent, produceert pups die hun potentiële capaciteiten benaderen of zelfs overstijgen.
De boodschap voor de fokkers is, maak dat de pups moeten werken als ze willen overleven zowel mentaal als fysiek, zodat iedereen verrast zal zijn van uw goed gebalanceerde en intelligente pups.